Založit novou webovou stránku nebo e-shopChci nový web

LMK Chotěboř

Zkušenosti a jiné rozumy

 


Flash - zálet

5.4.2012
Přes všechna úskalí, která mne okolo vánoc doprovázela, jsem z velké části model jen přece po novém roce dokončil. 
Zbývaly jen drobné dodělávky, které jsem postupně dodělával, když byla vždy trocha volného času. Hlavně zalepení serv, natahat lanovody a napípat model do vysílačky. 
Dne 17.3. bylo nádherné počasí, neodolal jsem, nabil baterie a jelo se zalétávat. Ono nebylo skoro co, model mi kolega hodil do vzduch, trochu jsem přitáhl trim výškovky a bylo hotovo. Teď zbývá jen si na model zvyknout, ještě bych chtěl zkusit, jak se bude chovat větší vrtule 10/4,7 , pak rohodnu kterou nechám. A už jen létat :-). 
 

 

Vánoční dárek

25.12.2011
Letos jsem pod vánočním stromečkem objevil modelářský dárek, který mi udělal moc velkou radost, tím dárkem je stavebnice EPP modelu 3D Flash od chváleného výrobce RC-factory. 
Dárek jsem s "Ježískem" vybíral osobně, tak už mám připravené i veškeré díly i rc elektroniku potřebnou k osazení. 
Plán je během týdne dovolené model sestavit, osadit a na Silvestrovské létání zalítat. Uvidí se, zatím mi plán zhatila chřipajzna. 

 

 

 

 


Dragonfly Strong

25.12.2011

Model jsem dokončoval letos na jaře, se stavbou jsem si vyhrával vše šlo hladce. Dokončení modelu doprovázely tyto práce. Zalepení rámečků serv do křídel a vylaminování a tím zpevnění potahu pod servy. Zhotovení náhonů z drátu do jízdních kol na klapky. Motorovou přepážku jsem udělal z uhlíkových desek, na soustruhu mi jí táta stočil na přesný průměr. 
Daliborovou metodou jsem ji vlepil do trupu a zakulatil tak oválný průřez trupu, tak aby pěkně přecházel na kužel. Za centroplánem jsem musel vyříznout okénko pro přístup a istalaci serv VOP a SOP, serva jsou na uhlíkové desce a použil jsem prvně digitály Savex. Lanovody jsem využil zalaminované již při výrobě, jen jsem je zkrátil. 
Za servy se nachází lože pro přijímač Futaba FASST R6008, který jsem vyměnil za původní R6014, který byl velký a nevešel by se. Před servy je přijímačový aku 4čl. NiCd. Pohoný akumulátor 4čl. Lipol Turnigy nanotech o kapacitě 2650mAh, lze snadno vyndat po otevření krytu kabiny. Samozřejmě před bateriemi se nachází regulátor a motor. 
Následovala elektroinstalace v křídle a v trupu. Přilepení wingletů na uši. Poslední činost "napípání" modelu do vysílače. 
Problém první nastal, když jsem nebyl spokojen s velkou vůlí na vztlakovkách, náhon byl veden spodem dle návodu. Křidélka jsou také spodem, ale tam je vše v pořádku, protože pant "páska izolepy" je na vrchní straně. U klapek je zavěšení opačně, aby šlo využít co největších výchylek. Nakonec jsem to vyřešil náhonem vedeným vrchem, už k plné spokojenosti. Proto upozorňuji každého nového majitele modelu na tuto úpravu! 
Další problém jsem zpozoroval až při záletu, kdy zatáčel do leva. Zatáčení způsobovalo zkroucené křídlo, oprava horkovzdušným fénem. 
Zálet Dragona proběhl letos 12.7. dá se říct, že úspěšně, jen jeden okamžik kdy jsem omylem vyklopil vztlakovky byl adrenalínový. Model dělá radost, má za sebou několik letů. Přez zimu chci dodělat držák na kamerku. V příštím roce bude možnost natáčení videa za letu. Už se těším. :-) 
Motor pohání menší vrtulí 12/6 Aeronaut, proudový odběr je na povolitelné max. hranici cca 72A. Větší vrtule měla již odběr 102A asi by to motor těch pár vteřin přežil, zatím mi stoupání 12-13m/s stačí. 

 

video ze záletu
 

 


Zkušenosti s FX-30

19.12.2011
Vysílačku vlastním už přes rok a půl, tak si dovolím napsat pár postřehů z provozu. 
Opravdu jde o dobrý vysílač, který se dobře nastavuje pro různé druhy modelů, umožnuje spoustu funkcí a vytvořit letové režimy. Vše se nastavuje jednoduše, do návodu se dívám výjmčně. Určitě jsem nevyužil programovací možnosti vysílače na maximum, ale kdo ví. Zalíbí se mi nějaká maketa nebo velký větroň s několika servy v křídle a věřím, že se mi budou možnosti hodit. 
Mínusem je přehazování modulu 2,4Ghz na 35MHz, musí se opatrně, hrozí zlomení aretačních "zoubků". Díky levným přijímačům na 2,4GHz z Číny pomalu přecházím na toto pásmo i v menších modelech. Časem tato obava o vylomení zámku odpadne. 
Škodou je chybějící telemetrie, kterou dnes mají všechny značky vysílaček. Ale o tom jsem věděl při koupi a tak nezbývá než čekat, jak se osvědčí nová externí telemetrie od Futaby, kterou představili letos na začátku listopadu. Protože mám docela zájem o měření výšky a pomoc varia při tréningu termiky, naměřaná data ukládat a zobrazovat na počítači, tak asi nějaký systém časem pořídím. 
Poslední mínus je udržba povrchu vysílačky, u takové cenové relace bych myslel, že jí budou mít lépe vyřešenu. Ano povrch je celkem rovný, tedy lehce se setře, ale problém dělá jemné zhrubení povrhu, ve kterém se dobře drží špína, ukápnutý pot a jiné nečistoty. Prostě je náročnější na údržbu navíc je na plastu vidět každé škrábnutí od nehtů. 
V udržování čistého povrchu vysílačky mi pomohl čistící prostředek s názvem STAR ( univerzální čistič na koberce, textil, plasty) výrobce Everstar je za lidovou cenu. Hlavně dokáže zbavit vysílač špíny. 
Jinak tyto mínusy lehce přebije tím co umí a spolehlivostí to její velká výhoda. 
 

 

Dragonfly Strong

19.2.2011
V loňském roce se mi zastesklo po soutěžích F3J, které jsem asi před deseti léty létal, Protože soutěžně F3J létat nechci, tak jsem měl podmínku, aby měl model elektromotor, který vytáhne do výšky 200 - 250m, kde bych dál hledal termiku. A proč jsem si vpoměl na F3J, protože jsou to vesměs 3m modely, jsou dobře vidět na dálku a májí pronikavost a dobrý kluz. 
Byly dány podmínky, původně jsem chtěl model celokompozitový, na bazaru zrovna žádný vhodný nebyl a u nových mě zarazily ceny od 18000 až po brusy za 25000Kč za holý model. Tudy cesta nevede, bohužel nyní nemám na rozhazování, sen by to byl, ale třeba někdy v budoucnu. Schůdnou alternativou pro mne byl model od f.Valenta Dragonfly Strong. Sice to není plně kompozitový model, trup je laminátový, křídla a výškovka je konstrukční. 
Ale v budoucnu by šla dokoupit kompozitová křídla a výškovka pasují totiž z modelu Sharp Wind a svým rozpětím 3,5m bude dobře vidět i ve větší výšce a od jednoho majitele Dragonfly má potvrzeno že dobře lítá a je to hodný model. 
Model bude osazen elektromotorem Scorpion SII-3032-880KV s oběžným pláštěm, napájen 4čl. Lipol Turnigy Nano-tech 2650mAh, regulátor HiModel FLY 110A, vrtule bude v rozmezí 12/6 - 13/6,5, s tou větší by měl motor mít příkon 1140W, statický tah 3,4kg, stoupání nevím jen odhaduji okolo 17m/s, až ho změřím, doplním. Vše je tak trochu laděno aby vše vyšlo ekonomicky příznivě :-). 
Přijímač 14k Futaba R6014HS FASST, dále dvě serva v trupu SOP a VOP, čtyři v křídle. Napájení elektroniky 2čl Lipol 1000mAh + SBEC 5A. Vzletová hmotnos by se měla pohybovat okolo 2400-2500kg. 
Model už mám od února doma, budu průběžně doplňovat foto ze stavby. Nyní připravuju motorovou přepážku o síle 6mm musí roznést sílu do trupu velkou plochou, bude držet motor těžký téměř 300g. Dále jsem vyřízl okénko pro přístup k servům a přijímači. V křídlech mám zalepené páky ovládání a rámečky pro serva, jak budou kabely, dodělám elektro instalaci v křídlech. 
Samožřejmě bych byl moc rád, kdybych model stihnul na jaře zalétnout, uvidíme. 

Technická data: 
 rozpětí 3450mm, délka 1540mm, hmotnost prázdného modelu 1412g , profil SD7037





Fotografie ze stavby Drogonfly zde 

 

Raven

19.2.2011
Model byl v roce 2010 zalétán, je to nezáludný model, hodný, bez motoru nepadá, ale klouže. Motor má přebytek síly. Už jen se naučit pořádně "kvalitně" zalétnout nějakou akrobatickou sestavu. 
Jediný problém nastal, když jsem měl tvrdší přistání do trávy, vylomil se podvozek i s trupem. Přes zimu jsem si vymyslel, že přepážku zpevním a sílu od podvozku roznesu po bocích trupu až k výstuze. Laminoval jsem epoxidem L285 skelnou tkaninou spolu s uhlíkovým vláknem, vše je zachyceno na fotografiích. 
Hmotnostní přírustek opravy činí 16g, což si myslím, že jde. 



Fotografie opravy Ravena zde 

 

                                 Futaba FX-30

24.05.2010

Postupně jsem přemýšlel, čím nahradím svůj stařičký, dobře sloužící pultový vysílač FC-16. Po pročtení spousty rad a informací, vymýšlení kombinací zda Duplex od Jeti, MZK kvůli telemetrii, mi padlo do užšího výběru několik rádií. A to od výrobců Graupner, Futaba, Multiplex. Protože jsem si zvykl na pultový vysílač, tak se i můj výběr zůžil nejen na požadované funkce, ale i na tento typ provedení. Musím uznat, že jsem byl postupem času ochoten i pultového provedení se vzdát. Další duležitým rozhodovacím prvkem bylo, jaké typy modelu budu novým vysílačem řídit. 
Přiznám se, že mě více lákají větroně, na ovládání více servového křídla je za potřebí právě vysílač s bohatou nabídkou různých funkcí. Právě pro větroně byly vhodné typy MC-22, Evo Pro 9, T8FG, FX-30. Graupera jsem zavrhl, z pohledu na budoucnost, nemají svůj vlastní systém v pásmu 2,4Ghz. Multiplex se mi zamlouval více a to možností vlastní telemetrie + vysílací pásmo 2,4GHz. T8FG výhoda vyzkoušeného systému FASST, volba funkcí (očesaná, ale převzatá z vyšších modelů FX-30,T12FG), příznivá cena, mínus, že nejní pultovka, třeba i ta telemetrie. Po návštěvě veletrhu v Norinberku, mě potěšila nová FX-20, v podstatě je to T8FG v pultovém provedení. Cena je příjemná, ale vysílač je jen na pásmo 2,4GHz, já mám sedm modelů osazených přijímači v pásmu 35MHz a to i slušných. U nás na letišti na 35MHz jsem zatím neřešíl žádné velké rušení, proto ho nemám důvod opouštět. Kdybych prodal tedy všechny přijímače na 35MHz pod cenou, tak mi finance nevystačí na nákup nových daleko draších Fasst přijímačů a to převážně s plným dosahem cena neklesne pod 2000Kč. Když jsem vše propočítal cena T8FG nebo FX-20 plus nové přijímače, se rovná ceně za novou FX-30. Ta má výhodu výměných vysílacích modulů, takže mohu nechat dožít 35Mhz přijímače v modelech, ale zároveň mě nic nebrání v budoucnu přejít na Fasst tedy pásmo 2,4GHz dále získám plné programování, volné přiřzování ovladačů atd. Jediné mínus zůstala telemetrie, které jsem se tedy nakonec vzdal. Pro blížíci se 30. narozeniny bylo vybráno. 
U FX-30ky je možný upgrade softweru, takže se třeba i jednoho dne dočkám telemetrie, bylo by to fajn, třeba takové vario, ale prozatím musí posloužit Altík. 

Technická data: 
 Vysílač - počet kanálů: 12+2, vysílací frekvence: 35MHz i 2,4GHz, hmotnost: 1035g, napájení: 2čl.7,4V LiPo 3400mAh (10h provozu), odběr: 320mA 

Přijímač R-6014HS - 2,4GHz, počet kanálů:14, napájení 4,8-6V, odběr: 50mA, rozměry: 52,5*37,5*16mm, hmotnost: 21g

 

Bojový EPP kombat FW-190D

30.12.2009
K této kategorii mě přivedl kolega modelář Radek, který s EPP kombaty létá. Výhodou kombatů je příznivá pořizovací cena výřezů a při osazení elektronikou z číny, které se do těchto modelů přímo nabízejí, je výsledkem nízká pořizovací cena. Dalším plusem je téměř "nerozbitnost" modelu. 
Model je výrobkem od p.Dostála, stavebnice obsahovala výřez křídla i s křidélky, ocasní plochy, bižuterii a trup, který byl hranatý viz foto. Stavbu jsem začal v zimě mezi Vánocemi a Silvestrem, plán byl, že na tradiční silvestrovské lítání budu model zalétávat. 
Práci jsem začal na trupu, tak aby model byl alespoň trochu věrohodný předloze, bylo třeba podle řezů na plánku z internetu, zaoblit trup. Rozkreslil jsem si fixem na trup kde budu ubírat materiál, nožem jsem ho ořezal a následně dočistil brusným papírem. Dále jsem trup osadil motorovou přepážkou, vydlabal pod křídlem otvory pro serva a přijímač. Jelikož jsem si vymyslel odendávací křídlo, kvůli přístupu k elektronice, musel jsem dořešit jeho uchycení. Pro baterii jsem vydlabal otvor z boku trupu, tak aby se nechala vyměnit bez demontáže křídla. Je to pohodlné a hlavě rychlé. 
Křídlo a ocaní plochy byli již od výrobce krásně připravené. Obě poloviny křídel jsem k sobě slepil se vzepětím podle plánku. Ještě zalepit ovládací páky a zpevnění pro šrouby k uchycení k trupu a jako poslední přilepení ocasních ploch. 
Po osazení modelu elektronikou, zbývala povrchová úprava. Na internetu jsem si vybral z dobové kamufláže FW-190D, která létala v Norsku. Tady bych se vyvaroval chyby, které jsem se dopustil, jal jsem se model nabarvit štětcem, dnes vím, že tímto postupem model nabral na hmotnosti. EPP je totiž dost savý materiál a aby bylo dobré barevné krytí, byla velká spotřeba barvy. Dnes bych to řešil stříkací pistolí. Stále se učíme :-). 
Plan se podařilo dodržet. Opravdu jsem FW-190ku na silvestra zalétl, naštěstí hmotnostní nárust barvy nemá vliv na letové vlastnosti. Model je velmi obratný, živý, ale umí i docela "plachtit" bez motoru. Model jsem si velice brzy oblíbil, nejen pro jeho letové vlastnosti, ale i proto, že je malý a skladný, nechá se s ním zalétat na malém prostoru a nemusím se bát případné kolize ze zemí. Jediné co neumí, plnou akrobacii, nemá ovládanou směrovku. Ale to jsem mu odpustil :-). 

Technická data: 
 rozpětí: 840mm, délka: 740mm , hmotnost: 390g, ovládání: dvě serva Turnigy T9e (křidélka, výškovka), regulátor Turnigy 25A, motor Turnigy 2826/1350 zlatý, vrtule APC 8/6, pohonné bat. Li-pol 3S 1000mAh Zippy, přijímač Hitec HFS 05MS/35MHz

 

Akrobatický model Raven

10.12.2009
Ravena jsem dostal od Radka, je to malý akrobatický model na elektromotor z exturdovaného polystyrenu . Trup a křídlo jsou odlity do formy a jsou duté, konstrukci zpevnují přepážky a nosníky (v křídle). Model je od výrobce Scorpio a je dodáván již s barevnou povrchovou úpravou. 
Stavbu jsem dodržel podle obrázkového návodu, zalepení jednotlivých přepážek, dále přilepení křídla a ocasních ploch k trupu. Po napasování motorového krytu a přilepení podvozku, zbývalo nainstalovat elektroinstalaci a napípat vše do vysílače. Poslední a nejnáročnější operací bylo polepení modelu samolepkami. Malé byly bez problému, ale ty velké (motiv havrana= raven - anglicky)moc nechtěli držet a neustále jsem musel hlídat, aby se netvořily bubliny. Nakonec se vše podařilo a nyní čeka Raven na zálet. 

Technická data: 
 rozpětí: 1015mm, délka: 890mm , hmotnost: 600g (výrobce uvádí 550g), Elektroinstalace: 4ks serv Hitec HS55(2ks Kř,S,V), pohonné bat. Li-pol 3S 1000mAh -1300mAh Zippy, regulátor Turnigy 25A, elektromotor Nippy NB 1812/100, vrtule Eflite 9/4.7, přijímač Hitec HFS 05MS/35MHz

 

Nový větroň Limit pro soutěže RCV2

22.11.2009
Pro koupení Limita jsem se rozhodoval již v létě, kdy jsem přemýšlel o novém větroni, který by nahradil osmiletého Modráska. Modrásek byl bojovník, ale nejlépe mu vyhovovalo větrné počasí, v klidu lépe zalétne Rival. Limit podle závodů létá jak ve větru tak i v klidu, ale já ho budu využívat hlavně do větru. Včera jsem si pro něj byl v Podhořanech na letišti, kde mi ho p.Bíbr předvedl v letu a mohl jsem si ho zařídit a vyzkoušet sám. Včera nefoukalo a tak se s modelem na gumicuku dalo dostat tak do poloviční výšky než obvykle, přesto se model ve vzduch chvíli udržel. Zatím jsem měl jen tři starty, musím se s ním seznámit, ale ale vyznačuje se dobrou říditelností (reakce na směrovku jsou přesné) první přistání, aniž bych model znal, bylo k nohám. Umí létat jak pomalu tak i pěkně se rychle, když je potřeba. Počítám s ním na závody na jaře, ale až po rozlítání. Nejen letově, ale i na pohled je to krásný větroň. Už se těším až si sním půjdu zalítat. :-) 

Technická data: 
 rozpětí: 2700mm, délka: 1300mm , hmotnost: 1100g, profil křídla: ? Dvě serva Futaba 3003 (směrovka, výškovka), přijímačové baterie 4ks NiCd 700mAh, přijímač MZK 6 Mikro

 

Q10.1 - fotoseriál o jeho dokončení ze stavebnice

26.6.2009
Model jsem si dovezl domů 13.3.2009, hned následující den jsem začal stavbu. První bylo frézování drážky v trupu pro směrovku a její usazení. Dál vyvrtání děr pro připevnění křídla a výškovky a následně vytvoření šroubení pomocí závitníku M4 pro plastové šrouby. Stavbu jsem si "vychutnával" na konec jsem zalepil motorovou přepážku a směrovku. Dál jsem nemohl pokračovat, čekal jsem na serva, která zrovna nebyla k tomu všemu jsme jeli na dovolenou, tudíž jsem stavbu musel asi na měsíc přerušit, ale hned jak přišla serva, nelenil jsem a hned byla zabudována do křídel a trupu. V křídlech lože tvoří balsa s páskem překlížky, vše šlo celkem rychle. V trupu jsou dva pásky překližky. V křídle bylo třeba protahat kabely od serv, což jsem považoval za nejnáročnější činnost. Dále jsem osadil všechny klapky pákami, zalepil bovdeny pro směrovku a vyškovku. Práci jsem završil osazením přijímače, motoru, regulátoru,vrtule a kuželu. Zbývalo vyvrtat otvor v trupu pro anténu a připravit prodlužovací kabely mezi přijímač a křídla. Když vše bylo hotovo, chyběla mi 2čl. baterie Lipol, na tu jsem si musel počkat 10 dnů z Hobbycity, když dorazila domů, mohl jsem s ní dovážit těžiště. Ještě zbávala poslední zábava a to nastavení vysílače s veškerými mixi co jsem si vymyslel, trochu mi to dalo zabrat, moje stařičká FC-16 se malinko bránila. Vše se podařilo, zase jsem musel čekat a to na počasí, aby bylo vhodné na zálet, dočkal jsem se na večer 10.6. byla Q10 úspěšně zalétnuta, je to hodné éro, zatím mě postupně mile překvapuje svýmy výkony a kluzem. Do dnešní doby má za sebou tři lety asi celkem lehce přes 3h letu. 

Technická data: 
 rozpětí: 1760mm, délka: 1050mm , hmotnost: 516g, profil křídla: S4083, motor Speed 400 4,8V, převodovka Hendrych, bat. 2čl. Lipol 1000mAh Zippy, přijímač MZK Sexta mini, serva 4ks X31.

 

Bolero

6.4.2009
 Bolero jsem si oblíbil, vyniká dobrým kluzem, za letu je nezáludné. Jediné co bych vytknul je vyšší hmotnost, při osazení na soutěž RCEJ Speedem 400 4,8V s převodovkou a 2čl. Li-Pol se váha vyšplhala na 620g. Průměrné vyšky byly dosahovány okolo 220m na 60s stoupání, dobrý výsledek , ale ostatní soutěžicí dosahovali hranice nad 300m, díky lehčím modelům, mají lepší předpoklad "naklouzat 9min". Pro rekreační polétání jsem ho osadil AXI2217/16 nejprve 2čl., který jsem nahradil 3čl. Li-Pol 1700mAh hmotnost vzrostla na 660g i přes toto omezení motor dosahuje stoupání 10m/s a nedělá mu problém létat ani ve větru. Lety na 3čl. jsou zachyceny na obou grafech z Altíka. 

 

 

Rival - Bubble dancer zálet

29.7.2008
Zálet dopadl dobře, zalétaval jsem bez vlečného háčku, pouze hodem z ruky. Model je se zdá být dobrý, teď si hraji s polohou vlečného háčku, jak bude vhodné počasí, tak ho odzkouším a uvidí se. Příště doplním grafy a nové postřehy.

 


Bolero - zálet

13.5.2008
12.5. jsem se rozhodl, že konečně je to správné počasí k zalétnutí Bolera. Počasí se nabízelo vícekrát, ale pokaždé dost foukal vítr. Včera bylo opravdu téměř bezvětří, nejdříve jsme lítali s Martinem s V2, trénujem na sobotní závody. Pak následovalo zalétnutí, nejdřív jsem zkusil klouznout model bez motoru, ukázalo se jaký má dobrý kluz. Martin poslal znovu Bolero do vzduchu, tentokrát jsem zapnul motor, zase jsem byl překvapen, jak šel rychle nahoru a krasně klouzal. Po přistání jsem zabudoval Altíka, šel znovu do vzduchu, tentokrát byla rychlost menší, z předchozího lítání byla baterka prázdnější, ale přesto za minutu motorového letu jsem se dostal téměř do 250m, z této výšky jsem klouzal 9:21min dolů!, bylo to navečer okolo 19h bez termiky, to jde:-). Přiložil jsem fotky a graf z Altíka.

 


Rival - Bubble dancer pokračování

29.4.2008
Poslední foto ze stavby. Stavba se mi protáhla, nezbývalo na ni moc času, ale přes to všechno jsem ji dokončil.

 

Rival - Bubble dancer

22.4.2008
Zde budu doplňovat nové foto ze stavby.

 


Rival- Bubble dancer

20.3.2008
Už několik roků jsem vybíral předlohu na větroň určený do kategorie RCV2 Speciál, kde je omezeno používat dvě serva. V loni jeden z účastníků přijel s Bubblem Dencrem od známého prof. Marka Drely, model létal nádherně a bylo jasno. Předtím jsem se snažil najít podobnou stavebnici nebo hotový model, ale bezúspěšně. Nezbylo tedy nic jiného než si sehnat podklady na stavbu a sám si jej postavit. Model jsem pozměnil, zmenšil rozpětí, konstrukci křídel a trupu. Zachoval jsem profil a hloubku křídel, též VOP a SOP. Poznám zda změny byly správně nebo ne.
Tech. data:rozpětí 2800mm,předpokládaná váha 750g,plocha 58dm2,balsová konstrukce + uhlíkové nosníky a gondola trupu. Potah bude z vlisu.


Bolero

2.11.2007
Na jaře jsem hledal nějakou stavebnici elektroletu na motor velikosti 400 a rozpětí okolo 2m. Výběr nejní velký uvažoval jsem o Blisu od Topmodelu, tehdy ještě nebyla Siesta. Další možností byl Q10 od Hořejšího a nebo Scamp, kterého znám od kolegy, ale nevyhovovalo mi malé rozpětí. Mé představy splňoval až Sensor plus od Rivamodels, 2m lehký model. Chtěl jsem ovládání vzt. klapky, výškovka směrovku. A přes internet se podařilo domluvit s P.Lišhákem o novince Bolero, který je konstrukčně stejný jako Sensor, pouze má nový trup s baldachýnem pro vztlakovku. V srpnu jsem model obdržel, ale nebyl čas ani penízky na vybavení a tak si musel počkat až do této doby, kdy ho zbývá zaletět. Stavba byla jednoduchá, model byl zcela požehlen, zalepeny lanovody a mot. přepážka. Stačilo zalepit uhlíkovou trupku k trupu a nainstalovat serva. Tento týden konečně přišla 400 na 4,8V tak jsem hned udělal měření, spřevodem 5,23:1 moter odebírá na zemi 16,5A a min. běhu je dost rozpálený, nejní se čemu divit, když jeho max. proud je 7A. Regulátor a bat. jsou pouze vlažné. Tah nemám čím změřit, ale myslím že na váhu do 600g je dostatečný, víc až za letu. Jiný převodový poměr jsem ani nezkoušel, to by bylo za hranicema regulátoru který je 18A.
Tech. data rozpětí 1995mm,váha 570g,plocha 33,35dm2, motor st Speed 400/4,8V + převodovka 5,23:1 Hendrych, napájejí aku 2čl. Li-Pol 1350mAh.

 

Výškoměr

15.3.2007
Od posledního článku, jsem uskutečnil několik letů s Onyxem a samozřejmě zaznamenaných výškoměrem Altim2. Dnes bylo polojasno, vítr 2m/s, s 8-mi článkovou sadou výšky okolo 250m doba letu 32min(modrý graf).
Červený je též ze dneška zkouška Li-ion 1850mAh baterie. Zelený nový rekord 562,5m pořízený 9.3.2007 poháněl 8-mi článek NiMH 1050mAh.
image
 



Výškoměr

9.2.2007
Ani dnes jsem nevydržel, když zasvítilo sluníčko, tak jsem vyrazil na letiště a znovu prověřil Altiho. Opět polojasno, vítr 5-6m/s. Onyx bojoval s větrem, ale vedl si dobře, pronikavost je lepší než u jeho většího bratra.
V grafu jsou tři lety. Modrý je z 5.února, pro porovnání. Zelený první let z dneška červený z druhého letu. Zelený poháněl 8-mi článek, červený sedm článků. Druhý "červený" let byl můj rekordní s výškou 461m.
image
 



Výškoměr Alti2

8.2.2007
Už několikrát jsem přemýšlel jak změřit dosaženou výšku modelu,hlavně když z modelu byla vidět jen malá tečka na obloze. Vždy jsem ji mohl jen odhadovat. Už jsem byl připravenej postavit si výškoměr, ale vždy jsem ztroskotal na programování procesoru. Udělal jsem si radost a objednal výškoměr Alti2 vyrobený Petrem Sysalou. Odpadlo dlouhé testování, kalibrování výrobku a mám čas na létání a měření.
Letošní zima mi dovolila vyzkoušet Altiho dřív a tady je první let pořízen modelem Onyx viz. níže. 5.2.2007 za polojasného počasí, vítr 4m/s.Dosažená výška "pouze" 167m běžně létám výš.

 

Onyx

27.12.2006
Onyx se po 7 letech čekání ve skříni konečně dočkal zalítání. Bylo nádherné počasí, jen ta zima, takže jsem zajel na letiště, mimochodem to bylo první zalétání v zimě. Počkal jsem až odstartoval Vivat a šel na to, Onyx je dobrák trochu jsem ho vytrimoval, krásně stoupal motor má dostatek síly. Na malé rozpětí umí pěkně klouzat. Na obě sady baterek jsem lítal motor+kluz (bez termiky) 40 min.
Tech. data rozpětí 1620mm,váha 600-620g(podle bat. viz níže),motor stříďák PJS 550R napájejí aku 7čl.a 8čl. Kan 1050mAh.

 


Twist

24.8.2006
S Martinem a Alešem jsme si zajeli zalítat kousek za Chotěboř,první let byl dobrý.Při druhém startu se posunuly baterie a následoval krátký let zakončený jeho rozbitím.Aleš s Martinem na tom byli daleko lépe, každý si krásně zalétal.
Twist od firmy Velcom má rozpětí 1000mm,váhu 650g,motor 480 napájejí aku Sanyo 500mAh.

 

Onyx 2

30.4.2006
Fotky jsem pořídl na letišti v Dobkově kam chodím nejraději lítat.Počasí nebylo ideální, bylo chladno a foukal jižní vítr, ale nevydržel jsem.Dobře, že jsem šel, krásně jsem si zalítal.
Rozpětí 1900mm, váha 700g, pohon obstarával dříve Speed 400 7,2V s převodovkou 4:1 vrtule 320/120,baterie 8čl. NiMH 1850mAh. Teď vyměněn za stříďáka PJS 550, vrtule 200/110, baterie 7čl. 1100mAh.Doba chodu motoru okolo 20min.

 

TOPlist